Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 2 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
soffi
|
Inläggsrubrik: Bestämning av extrempunkter och nollställen Postat: 10 aug 2012, 08:13 |
|
|
|
Hej! Har fastnat totalt vid bestämning av extrempunkter och nollställen, behöver helt enkelt hjälp med dessa uppgifter med full uträkning så jag förstår hur man räknar ut. Sen om jag kan få lite tips om vad jag kan studera närmare så att jag kan börja förstå polynom av grad två fullt ut. Tack!
Bestäm nollpunkten: g(x)= -x^2-5x-4
Bestäm extrempunkten och avgör om det är en lokal maximi eller minimipunkt g(x)= -2x^2-3
|
|
| Upp |
|
 |
|
newman9919
|
Inläggsrubrik: Re: Bestämning av extrempunkter och nollställen Postat: 13 aug 2012, 15:43 |
|
|
|
Hej, du menar väl nollställena i den första uppgiften. De får du när du sätter funktionen g(x)=0 och löser den ekvationen. Ett nollställe kan t ex ha koordinaterna (5 , 0). Då svarar man att funktionen har nollstället 5.
I den andra uppgiften ser du genast att g(x) har en maximipunkt eftersom tecknet framför x^2-termen är negativ. Om du nu deriverar g(x) och sätter derivatan lika med 0 så får du reda på det x-värde för vilket funktionen har en maximipunkt. Derivatan g'(x) = - 4x och den är 0 om x = 0. Maximipunktens koordinater är då (0 , -3). g(0) är ju -3.
|
|
| Upp |
|
 |
|
Sida 1 av 1
|
[ 2 inlägg ] |
|