Matematik är talens grammatik

-Hans Lohberger

Välkommen till Matteguiden!
Här förklaras gymnasiematten utan vrickade härledningar och bevis, som oftast bara krånglar till det hela ännu mer. Duger inte förklaringarna på sidan så kika gärna in i forumet där du både kan bli hjälpt och hjälpa andra.

Matte A - Uttryck och Ekvationer


Ekvationer

Ekvationer

Anton skulle hyra en bil av en biluthyrningsfirma där man fick betala 250 kr plus bensinkostnaden som var 10 kr/mil. Om vi tecknar ett uttryck för totalkostnaden då man kör x mil så blir det:

Då Anton lämnade tillbaka bilen fick han betala 400 kr. Hur långt hade Anton kört?

För att kunna svara på detta så måste vi hitta ett värde på x så att likheten nedan blir sann:

Denna likhet är vad vi kallar för ekvation. En lösning till ekvationen är ett tal x, om ekvationens vänstra led (VL) är lika mycket som (samma värde) ekvationens högra led (HL).

Här kan vi ganska lätt se att x = 15 är en lösning. Anton hade enligt uttrycket (400-250) förbrukat bensin för 150 kr, och eftersom kostnaden för bensinen var 10 kr/mil blir körsträckan:
150/10=15
Detta kan vi lätt kontrollera genom att sätta in x = 15 i ekvationen. Detta kallas att pröva ekvationen.

Att lösa ekvationer

I denna ruta har Matteguiden sammanfattat några tips och saker att tänka på när du löser en ekvation:

  • Jämlikhet
    Nyckelordet för att läsa ekvationer är jämlikhet! Det du gör på ena sidan om likhetsteckenet måste du också göra på andra sidan likhetstecknet t.ex. om du vill ta -3 på vänstra sidan om likhetstekcnet måste du även göra det på högra sidan om likhetstecknet.
  • Börja med x-termen
    Det man alltid strävar efter när man löser ekvationer är att få alla x på samma sida (lämpligen vänster sida) om likhetstecknet och att de ska stå där ensamma alltså inga andra tal på samma sida. Med andra ord ska konstanterna alltså samlas på andra sidan. Det finns ingen regel för i vilken ordning man gör detta. Om du tycker det är lättare att börja med att flytta konstanterna gör så, om du tycker det är enklare att börja med x-termerna så gör det.

Exempel 1

Lös ekvationen
a) 3x=13,5   b) 4x+2=18


a)
För att få fram vad x är så måste vi dividera bort 3:an. Kom ihåg att om du dividerar på ena sidan om likhetstecknet måste du även dividera på andra sidan!

b)
För att kunna lösa ekvationen måste vi samla alla x på en sida och alla konstanter på andra sidan. Vi vill att 4x ska stå för sig självt i vänsterled och måste därför ta bort +2 så därför börjar vi med att skriva dit -2 (2-2=0). Återigen, det vi gör på ena sidan likhetstecknet måste vi också göra på andra sidan likhetstecknet.

Tvåorna i vänsterled tar ut varandra så det blir 0, ensam kvar står 4x. Som ni ser så an vi beräkna subtraktionen 18-2 i högerledet.

Vi vill ju veta vad x är och måste alltså få bort 4:an framför x:et. Detta gör vi genom att dela med 4, glöm inte att du också måste dela med 4 i högerled!

Svar: a) x=4,5 b) x=4

Att skriva ekvationer på ett korrekt sätt

Först och främst vill jag påminna om en regel i tipsrutan ovan: “Samla alla x på samma sida (lämpligen i vänsterled)”. Varför vänsterled? Jo, för att x (eller vilken annan bokstav som helst) i en ekvation kännetecknar att det är en variabel, dvs. x kan anta vilket värde som helst: x=2, x=3, x=4, x=5, x=20, x=1 456, x=21 890 osv. Om vi skriver
så kan alltså x vara vad som.

Skulle vi däremot samla x:en i högerled skulle ekvationen t.ex. sluta i

vilket inte säger något om att x är en variabel utan indikerar mer att 1 456 även kan kallas x.

Ekvationsuppställning

När man löser ekvationer finns det två sätt att skriva dem på.
Metod 1:
Vi låter varje steg i beräkningen stå på sin egen rad:




Metod 2:
Av utrymmesmässiga skäl kan det vara skönt att skriva flera steg i beräkningen på samma rad, men stegen måste då tydligt skiljas av med hjälp av dubbelpilar . Dubbelpilen är resultatet av en höger och en vänsterpil där högerpilen visar att man gör en omskrivning av ekvationen och vänsterpilen att denna omskrivning också går att göra åt andra hållet. Mellan pilhuvudena kan man tänka sig att man ser ett likhetstecken då dubbelpilarna också visar att ekvationen egentligen inte har förändrats i sina proportioner utan det är bara utseendet som är annorlunda.


Exempel 2

Lös ekvationen
a)    b)    c)    d)


a) Lägg till 5 på båda sidorna. På så vis tar femmorna i VL ut varandra.

För att få bort 8:an i nämnaren gångar vi med 8 i täljaren så åttorna tar ut varandra. För jämlikheten måste vi även multiplicera med 8 i HL.

Dela med 4 i båda leden för att få fram vad x är.

b) Multiplicera med 4 på båda sidorna.

Ta därefter bort tvåan i VL. Dela sedan med 6 i båda leden föra tt få fram x.

c) Multiplicera med x i båda leden. Dela därefter båda leden med 2.

Det mer korrekta sättet är att skriva x=5, därför bytte jag plats på dem. x=5 och 5=x är samma sak, här behöver ni inte tänka på att det blir andra tecken eller så.

d) Multiplicera med x i båda leden. Dela därefter båda leden med 1,5.


Det mer korrekta sättet är att skriva x=3, därför bytte jag plats på dem. x=3 och 3=x är samma sak, här behöver ni inte tänka på att det blir andra tecken eller så.

Notera
Dubbelpilen används till att markera de olika stegen, antingen använder man den eller så byter man rad. Den visar också att den omvandlingen du gör kan även göras åt andra hållet.

Om du känner att du fattat grejen med ekvationer så kan du, om du vill, hoppa över steget där du skriver att du tar bort eller lägger till på båda sidorna. Detta sätt funkar också om man helt enkelt inte bryr sig om varför man gör som man gör.

Exempel 3

Lös ekvationen
a)    b)


a)

Tänk istället att tvåan i vänster led ska över till höger led. När du flyttar den över likhetstecknet, alltså när den byter sida så ska den också byta tecken. Den går från +2 i VL till -2 i HL. Detta gäller både konstanter och variablar.

b)
I denna ekvation vill vi ju få bort x:et från nämnaren. Vi låter alltså x:et byta sida och när den gör det övergår den från division till multiplikation, därav 2x. Däreter är det bara att räkna som vanligt.

Om en konstant eller en variabelterm byter sida m likhetstecknet så byter de även tecken.
Plus och minus är varandras motpoler liksom multiplikation och division är varandras motpoler.

Att lösa ekvationer med flera termer

Exempel 4

Lös ekvationen
a)    b)


a)
Flytta över x:en på ena sidan och konstanterna på andra sidan.

Dela med -2 för att lösa ut x.

b)
Flytta över x:en på ena sidan och konstanterna på andra sidan.

Dela med 12 på båda sidorna för att få fram ett x.

Svar: a) x=7   b) x=1/3

Omskrivning av formler

När man använder sig av formler så är det ju oftast en utav variablerna man är intresserad av, och beroende på vilken information man har fått så måste man kanske skriva om formeln för att kunna räkna ut den rätta variabeln.

Exempel 5

Sambandet mellan spänning, resistans och ström ser ut som följande:

där U är spänningen, R är resistansen och I är strömmen. Hur stor är strömmen i ett vägguttag om spänningen är 230 V och resistansen 23Ω?


För att kunna räkna ut strömmen I så behöver vi först skriva om formeln till I=….Vi löser alltså ut I ur formeln, precis som man löser ut x.
Dividera bort R i HL. Jämlikheten ger att vi dividerar med R i VL också.

eller mer korrekt:

Nu kan vi bara stoppa in den info vi har och på så vis räkna ut I.

Svar: Det är 10 A i vägguttaget.




Gillade du denna sida? Hjälp andra att hitta den!

Genom att trycka på länkarna här över så sprider du ordet om Matteguiden och hjälper oss att växa. På så sätt kan vi fortsätta att hjälpa besökare som behöver hjälp med matten.



Äldre kommentarer

  1. Johan
    4 maj 2010 @ 15:28

    Kolla svaren i Exempel 4. Du har skiftat svaren så svar A är på B och svar B är på A.

  2. Brianna
    7 maj 2010 @ 14:29

    Någonting för mig att plugga på, det.

  3. marre
    27 maj 2010 @ 10:29

    hej jag e med på att flytta över x:en på samma sida, som i ex 5
    man bytar alltså tecken vid skiftet. Men hur gör man då om ekvationern inte inehåller + – utan gånger och dividerat?
    EX: 0,45X=35+0,25X hur räknar man ut den?

  4. Tobias
    27 maj 2010 @ 17:10

    Johan: Nu är det rätt i exempel 4.

    marre: Se exempel 5

  5. john
    23 juni 2010 @ 0:36

    har du lust att förklara hur man går tillväga med denna ekvation och gärna varför de blir som de blir… vore mycket tacksam för det… här kommer de:
    X(X+1)=15-X(2-X)ja har en räknare som löser ekvationer men jag vill veta hur…

  6. Tobias
    29 juni 2010 @ 20:37

    Hej John.
    Denna typ av frågor bör ställas i forumet.
    Multiplicera in X:en i parenteserna, flytta över X:en till ena sidan. Då får dy 3X = 15 vilket ger X=5.

  7. Kalle
    17 juli 2010 @ 14:34

    Hur räknar man ut 1 / 1-(x+1) -4 = 0

  8. Simon
    9 augusti 2010 @ 2:48

    Hej Kalle.
    Precis som Tobias nämnde så hänvisar vi vänligen frågor som dessa till Forumet =)

  9. Anders
    1 oktober 2010 @ 5:50

    Tja :)
    hur kan jag räkna ut 0,2xL-5=5 ? och vad står l:et för :S prov på måndag haha

  10. Simon
    1 oktober 2010 @ 15:51

    Precis som jag sa till Kalle så får du nog snabbast svar i Forumet :)

  11. Axel
    5 oktober 2010 @ 17:48

    Hur ska jag lösa 5,5x-04,240+0x?????

    VARFÖR MÅSTE DET VARA SKIT SVÅR ?!?!

  12. Tobias
    6 oktober 2010 @ 8:15

    Axel, du har skrivet ett uttryck och ingen ekvation. Det går inte att lösa uttryck.
    Som vi påpekat 3 gånger tidigare i kommentarerna och som det står i röd text nedan: Frågor på specifika uppgifter hänvisas till forumet.

  13. Ulf
    23 oktober 2010 @ 13:03

    Hur ser följande ekvation ut och hur löser man den?

    Robins morfar är åtta gånger så gammal som Robin, Robins mamma är hälften så gammal som sin far. Morfar, mamma och Robin är tillsammans 91 år. Hur gamla är var och en?

  14. Anne
    25 oktober 2010 @ 17:12

    Ulf – du gör så här; Robin är X år, morfar är 8 x Xår och mamma är 8 x X/2. X + 8X + 8X/2=91 ~ X+8X+4X=91 ~ 13X=91 ~X=91/13 ~x=7.
    Robin är 7år, morfar (8×7)= 56 år och mamma (56/2)= 28 år

  15. Andres
    19 november 2010 @ 19:05

    kan någon läsa denna så är jag tacksam 3x-2+x-3=5+6

  16. Robin Holtz
    15 december 2010 @ 22:48

    Andres: Börja med att förkorta det.
    3x-2+x-3=4x-5
    5+6=11
    4x-5=11
    4x-5+5=11+5
    4x=16
    4x/4=16/4
    x=4

  17. Daniel
    16 februari 2011 @ 12:07

    Hej!
    Här har jag ett problem som jag undrar hur man löser!
    (3x+1)/2+(6+2x)/4=8

  18. Calle
    29 mars 2011 @ 18:00

    Daniel: man löser den såhär!
    Börja med att ta bort parenteserna genom att dela med de tal som står efter:
    (3X+1)/2+(6+2X)/4=8
    1,5X+0,5+1,5+0,5X=8
    Sedan förkortar man ner talet genom att lägga ihop de tal som går:
    1,5X+0,5+1,5+0,5X=8
    1,5X+0,5X+0,5+1,5=8
    2X+2=8
    Sedan löser man som vanligt:
    2X+2=8
    2X+2-2=8-2
    2X/2=6/2
    X=3

  19. Johan
    4 april 2011 @ 22:53

    Har klurat på denna men får inte till det:
    (2,5+x)/(7,5+x)=2/5

  20. Amanda
    16 april 2011 @ 12:49

    Kan någon lösa den här och förklara med ord hur man gör?
    5x+12-x=2x-12
    Tack på förhand! :)

  21. Linn
    2 maj 2011 @ 17:28

    har pro i morgon på det här!!
    och jag kan fan ingenting

  22. ottilia
    16 maj 2011 @ 21:33

    jag tycker att alla är så smarta ! men nu undrar jag också hur man löser följande ekvation.

    3x-6=11x-2

  23. Lazarus
    24 maj 2011 @ 10:48

    GAH! HAR PRov om en halvtimme! KAn ju inte!

  24. Klara
    30 maj 2011 @ 15:38

    undrar hur man löser 50/x-1= 5
    och 24/x+5= 4

  25. Madeleine
    16 september 2011 @ 14:11

    Jag förstår verkligen inte alls. Idag ska vi skicka in inlämningen (distansstudier) och jag har inte ens börjat!

  26. patrik
    26 september 2011 @ 21:27

    (x-4)(3x-2)-(3x+1)(x-5)=X
    Hur löser jag det med minustecknet mellan paranteserna?
    Patrik

  27. Xavi
    3 oktober 2011 @ 16:02

    Står det inget om hur man löser ekvationer med parenteser? :O

  28. naida
    3 oktober 2011 @ 16:53

    hur löser man den här?: Moa har hittat en ask med gamla 2-öringar och 5-öringar. asken innehåller 50 mynt till ett sammanlagt värde 1.81kr. Hur många 5-öringar innehåller asken???????????+

  29. Emma
    13 oktober 2011 @ 15:45

    På ex 2a
    4x/8-5=7
    Finns det någon regel som säger att man ska börja med att ta bort -5?
    För börjar man med att ta bort 8 så får man ett annat svar, x=15,25 enligt mina uträkningar.

    Tack för en kanonsida som är perfekt när man förbereder sig inför högskoleprovet =)

  30. Elin
    13 oktober 2011 @ 21:49

    Hej Emma!
    Nej, det finns ingen regel som säger att du måste börja med femman. Dock är det rekommenderat när man löser ekvationer att flytta runt termerna så x-termen förblir ensam på ena sidan. Detta för att det blir enklare att överskåda. Du har nog missat någon liten detalj i beräkningen då det blir samma svar om du börjar med 8:an:
    (4x/8)-5=7 4x-(8*5)=8*7 4x-40=56 4x=56+40 4x=96 x=96/4 x=24

    För att få bort 8:an i nämnaren multiplicerar du 4x med 8 (4x*8/8 –> åttorna tar ut varandra). Men det du gör med 4x måste du också göra med de andra siffrorna, nämligen -5 och 7.

    Hoppas det klargjorde det hela! :)

  31. Elin
    13 oktober 2011 @ 21:51

    Skriver beräkningen igen, kommentarsfältet tog bort mina pilar:
    (4x/8)-5=7
    4x-(8*5)=8*7
    4x-40=56
    4x=56+40
    4x=96
    x=96/4
    x=24

  32. Emma
    16 oktober 2011 @ 14:44

    Hej.
    Ok då förstår jag. Jag hade inte tagit 8*5 i vänsterledet.
    Tack för svar och förklaring =)
    Hälsningar Emma

  33. Astrid
    24 oktober 2011 @ 20:07

    Hejsan!

    Jag undrar hur man löser ekvationer med parentes och division i
    ex. 1,4x-2/5*(5+3,5x)?

    Tacksam för svar!

    Hälsningar Astrid

  34. Sweety
    9 november 2011 @ 23:56

    Hej!

    Jag undrar hur man löser (2b)-1?

  35. serina
    19 november 2011 @ 23:16

    har prov på månag fattar lite kan nån lösa det här 2x-18 vill gärna få ett till MVG<3

  36. mariam
    19 november 2011 @ 23:21

    hade prov på onsdag fick ett VG jag vill verkligen få ett mvg kan nån lösa det här 11xdelamed3 +2 likamed 13 det blir väl 3 va tackar om det stämmer<0

  37. rico
    19 november 2011 @ 23:24

    hej har storprov i matte på tisdag fattar noll men behöver much help

  38. Maja
    4 december 2011 @ 14:52

    Kan någon förklara hur jag räknar ut detta.? Lisa har fyra gånger så många cd skivor som Ola. Om Lisa lånar ut 15 av sina cd skivor till Ola har de lika många. Hur många har var och en? // tacksam om någon smart person kan förklara detta.:)

  39. Alfred
    5 december 2011 @ 19:11

    Blir mest orolig över att ingen här inne kommer få G i läsförståelsen i svenskan.

    Frågor ställs i forumet!

  40. Robin
    12 december 2011 @ 12:00

    Hej ! Kan någon förklara om Exemple 5 uppgift (b). Är det verkligen så eller är det jag e snurrig.
    Var kommer 5x ifrån? kan någon snälla förklara för mig? Tusen tack på förhand

  41. hej
    29 december 2011 @ 15:46

    hej! min lärare säger att om man vill få (vg) på ett (g)uppgift så måste man lösautuppgiften på ett (vg)sätt.
    ett exempel på ett (g) fråga som man kan lösa ut den med ett (vg) sätt:
    Nicklas läser i en tidning att 15% av kroppsvikten består av proteiner. Utifrån det räknar han ut att proteinerna i hans kropp väger 12 kg. Hur mkt väger nicklas.??
    mitt svar (g):
    15%/15%=1%
    12kg/15%=0.8kg
    1% = 0.8 kg
    100%= 80kg
    svar: han väger 80 kg.
    detta var ett (G) lösning.
    kan ngn förklara till mig på vilket(vg) sätt kan man lösa denna uppgiften.
    TACK!!!

  42. Elin
    6 januari 2012 @ 13:20

    @hej:
    Hmm…jag har aldrig hört detta tidigare att man kan få VG på en G-fråga. Jag har ingen aning, men ett förslag är att man ställer upp en ekvation utifrån problemet.
    Antag: Niklas vikt är x kg.
    15% av vikten = 0,15x
    Ekvationen blir:
    0,15x = 12

    Lös ut x och du får fram hur mycket Niklas väger.

  43. johan
    15 januari 2012 @ 0:52

    Tjena jag har bara en fråga angående ekvationerna.. vilkett kommer först när det gäller subtrahera,addera, multiplicera, dividera osv?

    Med vänlig hälsnig..

  44. susanne
    17 januari 2012 @ 17:05

    behöver hjälpmed detta tal4(1-2x)+3(3x+1)02(7-5) vad är x?

  45. lina
    22 januari 2012 @ 23:02

    Jag läser matte B och jag förstår inte ett skit av det :-(

  46. Pessimist Krasniqi
    15 februari 2012 @ 19:28

    (34-x) – V vad är det för svar på den

  47. Anonym
    5 mars 2012 @ 19:20

    Här har jag ett problem som jag undrar hur man löser!
    3(4x+4)=4(6x-8)

  48. Rami Azzouz
    5 mars 2012 @ 22:06

    x= :p

  49. Natasa Slatinac
    7 mars 2012 @ 16:20

    3x+13=15

    5

  50. Natasa Slatinac
    7 mars 2012 @ 16:21

    vad är det för svar på den? :o

  51. Kim Willumsen
    8 mars 2012 @ 17:26

    Som svar på ditt problem @maariya shinsheenga barre.

    3(4x+4)=4(6x-8)
    12x+12=24x-32
    12x-24x=-32-12
    -12x=-44
    -12x/-12=-44/-12

    x=3,67

    Det ska vara rätt. Hoppas det hjälpte! :)

  52. Kim Willumsen
    8 mars 2012 @ 17:28

    3(4x+4)=4(6x-8)
    12x+12=24x-32
    12x-24x=-32-12
    -12x=-44
    -12x/-12=-44/-12

    x=3,67

    Det ska vara rätt. Hoppas det hjälpte! :)

  53. Kim Willumsen
    8 mars 2012 @ 17:33

    3x/5+13=15
    3x*5/5=15*5+13
    3x/3=88/3

    x=29,33

  54. Anonym
    11 mars 2012 @ 18:57

    hur räknar jag ut detta?
    29+x(x-4)=(x+3)²

  55. Anonym
    12 mars 2012 @ 16:48

    hej jag har problem med denna uppgift snälla om någon kan hjälpa med den tack

    12. Fyra lika stora snöbollar läggs i en låda där de precis ryms. Varje snöboll har diametern
    18 cm. Efter ett tag har snöbollarna smält till vatten. Hur hög är då vattennivån i lådan?
    Antag att när 1 cm3
    snö smälter blir det 0,6 cm3 vatten

  56. Donya Ali
    21 mars 2012 @ 15:30

    Hej jag behöver hjälp
    roten ur 1,15 * 10upphöjt 2 = 2+ 2x / (2-x) (2-x)

  57. Emilia Engström Jansson
    26 mars 2012 @ 15:44

    hur förenklar man 9x-x-4+5?

  58. Emilia Engström Jansson
    26 mars 2012 @ 15:44

    hur förenklar man 9x-x-4+5?

  59. Agnes Järlehag
    2 april 2012 @ 18:16

    hur räknar man ut 7(x+2)-5(x+3)=3?

  60. Million Gebremedhin
    3 april 2012 @ 22:41

    7(x+2)-5(x+3)=3
    7x+14-5x-15=3
    2x=3+15-14
    2x=4
    2x/2=4/2
    x=2

  61. Million Gebremedhin
    3 april 2012 @ 22:43

    9x-x-4+5?
    8x+1

  62. Andrea Lindström
    9 april 2012 @ 8:24

    Tänker jag rätt?

    3x/2=9
    (3x)*2/2=9*2
    3x=18
    3x/3=18/3
    X=18/3
    X=6

  63. Andrea Lindström
    9 april 2012 @ 8:24

    Tänker jag rätt?

    3x/2=9
    (3x)*2/2=9*2
    3x=18
    3x/3=18/3
    X=18/3
    X=6

  64. Matti Karlsberg
    9 april 2012 @ 8:40

    Jag visste att du skulle få ut denna ekvation.kram

  65. Jenny Ekberg
    9 april 2012 @ 9:08

    Ja det är rätt.

  66. Andrea Lindström
    9 april 2012 @ 9:27

    Blev så osäker där ett tag. Men då var det ändå rätt! :)

  67. Ann Hannah Persson
    9 april 2012 @ 16:17

    Ööö vilken tur att ja inte läser det där.. :S Tror ja fortsätter med människan ändå.. :) )

  68. Ann Hannah Persson
    9 april 2012 @ 16:17

    Ööö vilken tur att ja inte läser det där.. :S Tror ja fortsätter med människan ändå.. :) )

  69. Ingegerd Johansson
    9 april 2012 @ 19:30

    vad skönt jad har ingen aning om vas du pratar pm <3

  70. Ali Klash
    11 maj 2012 @ 18:38

    5(x-3)-3(4-2x)= 3-5(8-3x)

  71. Ali Klash
    11 maj 2012 @ 18:39

    5(x-3)-3(4-2x)= 3-6(8-3x)

  72. Martin Af Rotorp
    5 juni 2012 @ 17:14

    Det är ett uttryck, ingen ekvation.

  73. Glenn Johansson
    27 juli 2012 @ 11:34

    Sitter med en ekvation själv om jag har lite problem med: 6a/8 = 36/24?

  74. Tobias Nyholm
    28 juli 2012 @ 8:47

    Har du läst innehållet på denna sida?
    a=((36/24)*8)/6

  75. Helene Nilsson
    9 november 2012 @ 14:56

    Hur löser man
    4x=25-ax

  76. Jenny Cormier
    5 december 2012 @ 9:26

    Hur löser man 0,6 = (x-8)/x? lösningen jag har ser ut så här men jag saknar lösningen på första steget för att förstå den fullt ut:
    0,6 = (x-8)/x
    0,4x=8
    x=20

  77. Michael Snair
    6 december 2012 @ 10:36

    0,6 = (x-8)/x =
    0,6x = x-8
    0,6x – x = -8
    -0,4x = -8 eller 0,4x = 8
    x = 8/0,4
    x = 20
    hjälp?

  78. Jenny Cormier
    8 december 2012 @ 8:17

    Thanks for the help, I have one more that I need help with, will be posted this weekend.

  79. Michael Snair
    11 december 2012 @ 7:21

    where is it?

  80. Jenny Cormier
    12 december 2012 @ 5:22

    900*12+0,26*x=11 615+1000+0,18x, then 0,08*x=1815, then x=22687,5. Help from step 1 to step 2. Thanks

  81. Michael Snair
    12 december 2012 @ 15:14

    what do those * mean?

  82. Jenny Cormier
    13 december 2012 @ 4:49

    multiply

  83. Michael Snair
    13 december 2012 @ 7:25

    step 2: 10800 + 0,26x = 12615 + 0,18x
    then: 0,26x – 0,18x = 12615 – 10800
    Am I helping you cheat at something?

  84. Björn Vougt
    23 december 2012 @ 22:31

    Sorry, men det är fel x=3

  85. Björn Vougt
    23 december 2012 @ 22:34

    nej, förresten det var rätt, tänkte fel.

  86. Jenny Cormier
    2 januari 2013 @ 13:09

    No Mike, preparing for my exam. Part of the litterature :)

  87. Dino VetShii
    5 januari 2013 @ 14:56

    hur löser man 1.2= 20-2*x/5*35

  88. Dino VetShii
    5 januari 2013 @ 15:33

    hur löser man 1.2= 20-2*(x/5)*35

  89. Peter Alfon
    23 januari 2013 @ 7:52

    du är så sött

  90. Daniel Drottheden
    1 februari 2013 @ 15:32

    6x + 2 / 4 = 5 Hur vet jag att jag måste börja gånga med 4 i detta fallet (gånga 4an med =5), och inte med att flytta 2an från ena ledet till andra? Någon som vet om det finns någon regel för vilken man ska ta "först" när man löser sådant här?

  91. Johny Titusson
    1 februari 2013 @ 15:33

    x=(3) xD

  92. Axel Sjöqvist
    1 februari 2013 @ 16:32

    Du ska se ekvationen som ( ( 6 * x ) + 2 ) / 4 = 5. Hela biten (6x + 2) delas med 4. Ordningen är multiplicera, sen dividera och sen addera. x = 3

  93. Axel Sjöqvist
    1 februari 2013 @ 16:34

    Och ett tips för att lösa såna här problem är att trixa bort fraktionen först. Så gånga med 4.

  94. Daniel Drottheden
    1 februari 2013 @ 17:20

    Axel Sjöqvist , Jahaaa, nu klarnar det, givetvis. Tack så mycket! :D

  95. Liz Ziy
    7 februari 2013 @ 20:55

    2x+2x=8 hjälp mig maybe? :(

  96. Erika Skoog
    5 mars 2013 @ 21:17

    Alice gör fina askar och säljer dem på marknaden. Hon tar 50 kr för de stora askarna och 30 kr för de små. Under en dag sålde hon totalt 53 askar och för dem fick hon 2330 kr.
    a) Kalla antalet stora askar för x och skriv ett uttryck för antalet små askar.
    b) Skriv en ekvation och beräkna hur många stora askar hon sålde.

    HÄLP!

  97. Sami Osman Ahmed
    8 mars 2013 @ 22:43

    a/ x+y= 53
    b/
    x+y=53 …………1
    50x+ 30y= 2330 …..2
    multiplicera x= 53 – y …..3
    ersätt 3 i 2 så 2an blir
    50(53-y) + 30y = 2330
    2650 – 50y + 30y = 2330
    -20y = 2330-2650
    -20y = -320 multipilcera med -1
    y = 320 / 20
    y =16
    vi ersätta y i 1an så x+16 = 53
    x= 53-16 = 37
    Hon såld 37

  98. Sami Osman Ahmed
    8 mars 2013 @ 22:53

    a) x+y= 53
    b) x+y=53 ……..1 X 30
    50x +30y= 2330……2
    30x+30y= 2650 ……3
    50x +30y= 2330 ……..2 x-1
    …………………………………
    30x+30y = 2650 ……3
    -50x – 30y = -2330 …..4 addera3 med 4
    ………………………………………
    -20x= -320 x = -320/ -20 = 16
    y = 53-16 = 37
    Alice såld 16 stora askar och 37 små

  99. Sami Osman Ahmed
    8 mars 2013 @ 22:55

    4x= 8 så x = 8/4 = 2

  100. Sami Osman Ahmed
    8 mars 2013 @ 22:56

    a) x+y= 53
    b) x+y=53 ……..1 X 30
    50x +30y= 2330……2
    30x+30y= 2650 ……3
    50x +30y= 2330 ……..2 x-1
    …………………………………
    30x+30y = 2650 ……3
    -50x – 30y = -2330 …..4 addera3 med 4
    ………………………………………
    -20x= -320 x = -320/ -20 = 16
    y = 53-16 = 37
    Alice såld 16 stora askar och 37 små

  101. Marcus Fredriksson
    21 mars 2013 @ 19:50

    x^a gåner x^a är det x^2a??

  102. Jonathan Gabrielsson
    21 mars 2013 @ 19:51

    Ja. Ja det är det

  103. Johann Baird
    26 september 2013 @ 22:54

    lån erbjuda

  104. Johann Baird
    26 september 2013 @ 22:56

    Behöver du lån för att starta ett företag ? Jag är vd för Anderson företag , erbjuder vi alla typer av lån , företag lån , personliga lån , studielån, och företag lån , Om du är intresserad av detta lån måste du maila oss via e-post ::: (minooabubaka.serivice@gmail.com) .

    lån erbjuda

  105. Anonym
    5 oktober 2013 @ 2:11

    Behöver du ett lån? Har du letat där för att få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

  106. Christopher Drake Af Hagelsrum
    13 november 2013 @ 9:07

    x=2, Korrekt!

  107. Loan Offer Loan
    5 december 2013 @ 2:11

    Hej alla,

    Jag är ett privat lån långivare, tillförlitlig, pålitlig långivare, jag gör lån till företag och privatpersoner vid låga och prisvärda ränta på 3%. Letar du efter ett företag lån, personliga lån, bostadslån, billån, studielån, skuldkonsolidering lån, lån utan säkerhet, och riskkapital? Om du vägrades ett lån av en bank av finansinstitut för ett eller flera skäl. Du är på rätt plats för ditt lån Solutions.If intresserade av lånet erbjudandet vänligen kontakta oss via e-post: rllender@hotmail.com

    Invänta dina snabba svar.
    Hälsningar,
    CEO

  108. Anonym
    6 januari 2014 @ 5:16

    Behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    Jag väntar gärna ditt snabba svar,

    Rodrigo Luli

  109. Nils Ölmbro
    14 januari 2014 @ 14:02

    Hur räknar man ut
    5(2x+4)-4(5-x) ?

  110. Nils Ölmbro
    14 januari 2014 @ 14:03

    Det var inget! Får fråga någon av mina föräldrar sen istället

  111. Jennifer John
    5 juli 2014 @ 17:20

    Hej, jag är Mrs Jennifer John, ett privat lån långivare som ger livstid möjlighet lån. Behöver du ett lån akut att betala dina skulder eller om du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har avvisats av banker och andra finansiella institutioner? Behöver du en konsolidering lån eller inteckning? söker mer Därför att vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem ett minne blott. Vi lånar ut pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, hade en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer i en takt av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er ville vi ge en tillförlitlig och stödmottagare stöd och kommer att vara villiga att erbjuda ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: (jenniferjohn536@gmail.com)

  112. Rodrigo Luli
    11 juli 2014 @ 15:20

    Behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

  113. Kingston Young
    22 juli 2014 @ 8:38

    Är du i några ekonomiska svårigheter i din
    företag? Behöver du
    lån för att hjälpa dig att betala räkningar och skulder? Vill du
    vill starta ett nytt
    företag eller förbättra din verksamhet? Kontakta oss
    idag för en finansiell
    solutions.Email: patosmith02@ymail.com
    Kvalifikationer:.
    1) låntagaren måste vara minst 18yrs gammal
    2) Även med dålig kredit, vi fortfarande garanti på
    Låntagaren Lån
    3) Lån kan beviljas även med låg kredit.
    Låneansökan UPPGIFTER
    Fullständiga namn: _________
    Kön: _________
    Civilstånd: _________
    Kontakt Adress: _________
    Stad / Postnummer: _________
    Land: _________
    Födelsedatum: _________
    Belopp som behövs som Loan: _________
    Lån Varaktighet: _________
    Månadsinkomst: _________
    Tidpunkten för lån som behövs: _________
    Vecko Inkomst: _________
    Yrke: _________
    Syfte för Lån: _________
    Telefon: _________
    Fax: _________

    tack

    Herr, pato smith